Intelligent Automation or System Integration

Det er flere måter å forbedre din virksomhet ved bruk av teknologi. Denne artikkelen utdyper hvordan du utnytter intelligent automatisering og systemintegrasjoner for en bærekraftig digital transformasjon. 

Robotic Process Automation (RPA) er en teknologi basert på å bygge en programvare som etterligner handlinger utført av mennesker for å automatisk utføre repetitive, logiske trinnsekvenser. RPA sparer bedriften din mye penger og tid, og ikke minst frigjør de ansatte fra kjedelige, repetitive oppgaver slik at de heller kan fokusere på verdiskapende oppgaver.

Et applikasjonsprogrammeringsgrensesnitt (API) er en programvare som muliggjør samhandling mellom eksisterende systemer. Programvaren spesifiserer samhandlingsmodus mellom to forskjellige systemer, og tillater dermed kommunikasjon og datautveksling på tvers av systemene. Med smart bruk av ulike teknikker, inkludert programmering, nettverk og applikasjonsintegrasjon, kan flere teknologiske delsystemer integreres i ett, bærekraftig aggregat i organisasjonen din.

Ønsker du å digitalisere prosesser er det viktig å forstå hvordan disse to ulike teknologiene kan utfylle hverandre.

RPA MINDRE stressende

RPA har betydelig kortere «time-to-market» enn API, derfor er RPA en foretrukket løsning for situasjoner som krever rask og enkel implementering. Med RPA er det ikke behov for å endre de eksisterende systemene, og derfor er kostnadene for implementering og vedlikehold også mye mindre. Spesielt for de mindre "teknologikyndige" organisasjonene kan APIs implementeringskompleksitet være mye vanskeligere ettersom de krever mer tid og sofistikert IT-kompetanse. RPA gir raske resultater og en avkastning som er enkel å forutsi.

RPA kan da fungere som en enklere løsning på forretningsproblemer uten å belaste bedriftens IT-avdeling. Når du samarbeider med en erfaren RPA-leverandør er den utfordrende "læringskurven" med RPA langt mindre stressende enn med API-programmer. Den samme gjelder vedlikeholds- og modifikasjonsarbeidet ettersom at de som opererer RPA krever mye mindre IT-kompetanse enn de tekniske IT-ressursene.

Dessuten er det ikke alle eldre applikasjoner i organisasjonsoppsettet som eksponerer API.  API-implementeringer er ofte tyngre og mer fremtidsrettet, derfor involverer API de nyeste eller kommende systemene og deres versjoner. I noen tilfeller kan derfor RPA være den eneste måten å forbedre organisasjonens status quo. Nå er også opptaksemulering av de involverte prosessene tilgjengelig på de fleste RPA-plattformer, inkl. UiPath, noe som gjør automatiseringspotensialet enkelt å identifisere og analysere. I tillegg er de fleste av de standardiserte oppgavene som er basert på strukturerte innganger veldig automatiserbare. RPA kan derfor implementeres i de fleste bransjer og forretningsfunksjoner.

Fordeler FRA api

API er et omfattende sett med metoder som ofte fungerer som grunnlag for ulike produkter, tjenester, systemer eller til og med RPA. Koblingene er ofte tilgjengelige for de nyeste systemene og tillater sanntidstilkobling som er øyeblikkelig, i motsetning til RPA-prosessering som bruker litt tid på at hver oppgave fullføres en etter en.

I dag er programvareleverandører mer åpne og tilbyr flere standard grensesnitt og integrasjoner, til og innenfor sine produkter (f.eks. SAP). Moderne ERP-systemer gir ofte innebygde integrasjoner mellom de forskjellige hovedbøkene og funksjonalitetene. Dette gjør det mulig for brukere å bruke funksjoner som allerede er i systemet på tvers av forskjellige hovedbøker (f.eks. Vare- og fakturamottak avstemming mellom materialadministrasjon og leverandørgjeld). Hver ikke-standard integrasjon, tillegg eller modifikasjon vil øke arbeidsmengden og kostnader i tilfelle endringer eller oppdateringer av ERP-utgivelser.

På en annen side, ettersom integreringslagene til API ikke er standardisert er de veldig vanskelig å outsource. Derfor vil det å kjøre et API-program hos bedriften din kreve intern kompetanse. En annen ting er at API-baserte integrasjoner og bruken av de måles. Dette kan potensielt skape en risiko for å nå en daglig grense og deretter måtte vente til neste dag før behandlingen kan fortsette.

Både RPA og api gir verdi 

Begge teknologiene kan sees på som komplementere og vil kunne gi mye verdi til din organisasjon. Når du tar en beslutning om å omforme ditt operative landskap er det derfor viktig å fokusere strategisk på å analysere krav, planlegge livssyklus, styring og samsvar.

Tenk gjennom hvordan situasjonen er i din organisasjon – hvilket alternativ passer best for deg? Gi oss gjerne din tilbakemelding eller send oss en melding ved å klikke på kontaktpunktet nedenfor. Vi står klare til å bruke vår erfaring til å støtte deg i din digitale transformasjon.

Kontakt oss