businessmen-world-map-glass-concept-utc-2

Et forretningssystem som møter deres behov er alfa omega for et hvert selskap. Å ikke ha det riktige forretningssystemet kan bety at dere ikke får systemstøtten som trengs for internasjonal vekst.

Det å kunne hente pålitelige og oppdaterte tall for hele virksomheten, uavhengig av land, er avgjørende.

Hva bør du tenke på når du vurderer deres systembehov? Er målet til selskapet å vokse internasjonalt, er svaret mitt enkelt – kan forretningssystemet håndtere landene dere planlegger å ekspandere til? Forretningssystemet må da selvfølgelig også kunne håndtere flere valutaer.

Dersom dere jobber mot vekst er også skalerbarhet, både når det kommer til systemer og avtaler, viktig å ta opp med systemleverandøren. Dette er fordi prisene kan variere avhengig av volum, antall land og annen bruk av systemet. Pass på at dere ikke blir sittende fast med en avtale som gir dere unødvendige kostnader dersom veksten ikke går like raskt som dere ønsket.

Det er også viktig at forretningssystemet har en god konsernstruktur og at muligheten for konsolidering er inkludert slik at det ikke er behov for sidesystemer eller manuell håndtering. Personlig ønsker jeg å kunne følge opp på mange plan, så for meg er det ikke bare konsernstrukturen som er viktig men også at jeg kan følge opp per land, forretningsområde, selskap, produkt mm.

For meg er systemet et verktøy som skal forenkle hverdagen min og enkelt gi meg 100% kontroll.

*****

For å gjøre det enklere for deg når du møter potensielle systempartnere, har vi satt sammen en liste med spørsmål som kan lønne seg å ta opp med leverandøren:

1. Hvor mange kunder har dere i samme bransje som vår?
2. Er systemet skalerbart og kan det brukes i flere land?
3. Har jeg tilgang til sanntidsdata uansett hvor jeg befinner meg?
4. Har jeg tilgang til systemet på alle enheter – pc, nettbrett eller telefon?
5. Støtter systemet håndtering av flere valutaer?
6. Tilbyr dere automatisk valutahåndtering for å sikre at aktuelle valutaer alltid er oppdaterte?
7. Kan rapportering gjøre i ulike valutaer uten manuell håndtering?
8. Er det mulig å bygge opp konsernstrukturer for rapportering og oppfølging med rapporter i felles valuta?
9. Støtter systemet automatisert håndtering for flere selskaper?
10. Støtter systemet konsernkonsolidering med eliminering for internhandel?
11. Håndterer systemet flere språk?
12. Kan jeg som bruker sette opp et nytt selskap i et nytt land uten å være avhengig av konsulentstøtte?

*****

For meg er det ekstra viktig at jeg alltid har tilgang til ferske tall og tilgang til et nettbasert forretningssystem som gir meg og virksomheten mulighet til å ta raske og riktige beslutninger i en verden som går fortere og fortere.

I NORIAN har vi et samarbeid med systemleverandøren Xledger. Et system som jeg ser oppfyller mange av mine ønsker, blant annet når det gjelder konsernrapportering og internasjonal vekst. Les gjerne mer om Xledger og hva systemet kan tilby HER.

Står du ovenfor et systembytte anbefaler vi å lese vår guide «Når er det på tide å bytte forretningssystem».

New call-to-action